Nicaragua, geografie en klimaat

GeografieNicaragua ligt centaal in Midden-Amerika en grenst zowel aan de Caraibische Zee als aan de Stille Oceaan. Het ligt tussen Honduras en Costa Rica. De 3 belangrijkste regio's zijn het laagland aan de Stille Oceaan met bijna 40 vulkanen, het centrale bergmassief dat tot aan Costa Rica reikt en de laaglanden aan de Caraibische Zee. Dit laatste deel is dun bevolkt met tropisch regenwoud.
De hoogste berg is de Pico Mogoton (2107m). In het zuidwesten liggen 2 grote meren, het Lago Managua en het Lago Nicaragua dat 148 km. lang en 55 km. breed is.

KlimaatNicaragua kent een tropisch klimaat met grote klimaatverschillen. De westelijke laaglanden zijn warm, tijdens het regenseizoen (mei-nov.) is er altijd voldoende frisse wind. In het droge seizoen (dec.-apr.) waait er vaak een wind die veel stof meeneemt. De oostelijke laaglanden (tropisch regenwoud) zijn altijd nat en heet, het kan er flink regenen tijdens het korte droge seizoen (mrt.-apr.) De temperaturen verschillen afhankelijk van de hoogte en varieert tussen de 15 en de 35 graden. De middagtemperatuur in de hoofdstad Managua ligt tussen de 30 en 36 graden.

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Haaj paps,
Ik schrijf ff een berichtje!
Ik ben heel blij voor je dat je naar nicaragua gaat, maar ik ga je missen.
Ik hoop maar dat je niks overkomt en wees voorzichtig.

XXX- 100.000.000.000x-XXX van Judith je dochter

Anoniem zei

hoi jan
ik vind dit een hele mooie pagina
ik hoop dat je het heel leuk zuld hebben in nicaragua
groetjes thea

Anoniem zei

Dag Jan,
Mede namens alle ander collega's van Marian wil ik je graag een goede reis wensen, en een heel fijn verblijf in Nicaragua.
Ik zal regelmatig deze mooie website bezoeken om je verslagen te lezen, maar verwacht ook regelmatig door Marian op de hoogte te worden gehouden!
hartelijke groet,
Karin Nijkamp

Henk zei

beste jan,
professionele blog. heel irritant alleen die thermometers met lokale temperatuur.
ik wens je een heel opbouwend verblijf en wacht je verhalen af.
ook hartelijke groeten en beste wensen van rico, die vindt jou een verwend nest.
bye, henk beltman

Anoniem zei

pap,
ik mis je heel erg en het gaat heel goed op school.
alleen ben zenuwachtig voor de cito.
nou nog een fijne tijd in nicaragua en tot over 4 dagen ofzo...


xxx's judith

Anoniem zei

hoi jan hoe is het daar
hier is het mooi weer
ik hoop dat je een goede reis hebt en een pretig
verblijf
groetjes thea